dinsdag 25 maart 2008

Vouwkano gekocht

We hebben besloten dat we een kano gaan kopen. Niet zomaar één; we hebben gekozen voor een vouwkano. Criteria waren:
  • Mee te nemen op vakantie, maar niet op het dak!
  • Betaalbaar, mag een opknapper zijn.
  • Groot genoeg om de honden mee te kunnen nemen.
  • Moet zeilbaar kunnen zijn.
  • Klassieke uitstraling.
Na enkele weken verschillende verkoopsites in de gaten hebben gehouden vonden we een vouwkano uit 1962 met een redelijke huid, roertje, deelbare peddels, zeiltuig en een houten geraamte wat niet teveel reparaties behoefte.
Het was niet de veel voorkomende Pouch, Klepper of de te kleine Kolibri, maar een zeldzamere LFB-Stern.
Toen de eerste koper bleek te hebben afgezegd, zijn we langs gegaan om alles op te gaan halen.

foto van een WZ60 van Faltbootshop.de
  • LFB-Stern WZ60
  • grijze rubber huid
  • blauw canvas dek
  • 7 spanten
  • 5.20 meter lang
  • 78 cm. breed
  • 10 cm. diepgang
  • zeiltuig, deelbare mast en zijzwaarden
  • opbergzak voor houten geraamte

26 opmerkingen:

Anoniem zei

Leuk om een boot van LFB te zien.
Zelf ben ik in het bezit van de Kolibri 3 (lengte 4,50 breedte 0,76 cm).
Onduidelijk is mij de leeftijd.
Het heeft me wel moeite gekost om de boot op te spannen.
Stabiele boot, gaat binnenkort mee op vakantie naar het voormalige oost Duitsland.


Willie Seegers

René zei

De Kolibri werd vaak onder de naam van LFB-Stern en zelfs onder de naam Pouch verkocht tijdens de DDR periode. Het is echter zo goed als zeker dat dit gaat om etiketten-zwendel (overheids) en de werkelijke bouwer van de bekende Kolibri boten de werf MTW moet zijn geweest.
Veel plezier met uw Boot.

De kolibri met een door leeftijd uitgerekte huid, is door middel van het verschuiven van het boeghout eenvoudig weer op spanning te krijgen.

met vriendelijke groeten René

OpaKees zei

Hallo
ik heb net zo een opvouwbare kano
vroeger veel mee geroeid - met mijn dochters
een vriend heeft er nog in Spanje mee gezeild op zee.

de kano jaren niet gebruikt
wil hem wel wegdoen - ben nu 70 jaar en heb een zeilbootje type Marieholm - dus van kanoën, laat staan 'uitvouwen' zal niet zo veel meer komen.
Iemand interesse??

OpaKees

Anoniem zei

bedankt voor je blog, zojuist zelf een 'kolibri 3' gekocht, of eigenlijk, na het lezen van jouw blog dus een LFB-Stern, erg interessant :)

Unknown zei

Ik heb eeb mooie klepper T-9 uit 1960. Er moet een nieuwe huid om. Misschien wil ik hem wel verkopen. Weet iemand een adres/prijsopgave voor een nieuwe huid.

gr Onno

Anoniem zei

@de : is de T-9 nog te koop ?
Stefaan.

OpaKees zei

Ik heb deze kano nog steeds - ben nu wat ouder en gebruik hem niet echt meer
de kano is inderdaad te koop
ligt uit elkaar in Vinkeveen en gedeeltelijk in Amsterdam
er is een zeil bij (om te zeilen) maar dat is slecht - wel te gebruiken als mal om een nieuw zeil te maken.
Kees KeesAmsterdam@Hccnet.nl
ben vanaf 7 juni in het buitenland (tot eind juni)

Henk Huls zei

Hee leuk!

Zojuist zijn wij i het bezit gekomen van een kolibrie 3.

Gelijk 1 vraag, kan iemand een link of iets plaatsen over hoe het zeil te spannen? Wij varen al 30 jaar canadees en kayak, maar gezeild hebben we nog nooit. Echter leren kunnen we alles.

https://picasaweb.google.com/101632323057745791469/Kolibrie#slideshow

Maurits zei

Hallo, ik heb eenzelfde kano als de foto op zolder liggen en is misschien 10 keer gebruikt. ik denk dat deze ouder is dan 30 jaar. Ik ga deze binnenkort weer in elkaar zetten voor de verkoop. Als iemand interesse heeft, hoor ik t graag.

OpaKees zei

Mijn Kolibri is overgegaan naar een andere eigenaar.

Antwoord op Zeilen met de Kolibri
Mijn Kolibri had inderdaad een zeil (groot zeil met giek 1,5 m kwadraat en een fokt van o,5 m denk ik. = maar ook twee zijzwaarden, daarmee kon je zeilen, Zonder zijzwaarden zal het lastig zijn

OPAKees

Anoniem zei

Beste Maurits,

Wij hebben interesse, hoe kom ik met je in contact?

Gr. Frank

glenn John Scheer zei

hallo ik heb ook een oude vouwkano die ik weg wil doen het is een type LFB w31 er zit alleen geen huid meer bij

Maurits zei

bericht voor Frank, als je nog interesse hebt, mail dan naar mauendre@gmail.com

groeten maurits

Maurits zei

Ik heb mijn kano te koop aangeboden op marktplaats.

hercules zei

Merk POUCH RZ 85 (Pouch Faltboot) (zogenaamde) 2-persoons vouw kano kayak origineel met zeil

Lengte 5.2 m. Aantal personen 2-personenKleur, Grijs met blauw. Geraamte van gelakt berkenhout Heeft geen reperaties aan de huid.Incl. Zeiltuig (mast, Grootzeil, Kleinzeil, Voetroer, 2-zwaarden, Spatzeil over de gehele lengte van de boot, riemen. Conditie, Gebruikt De gehele boot zit goed verpakt in rugzak en andere zakken en kan mee achter in de kofferbak.
30 jaar in eigen bezit geweest

Voor meer info 0617919543
Boot is op te halen in Halsteren

Mariette zei

Wij hebben een pouch 2 persoons vouwkano (zonder zeil) die we graag overdoen aan een volgende liefhebber! Met veel plezier gevaren (met de kinderen) o.a. in de omgeving van Eernewoude.
Behoeft enig restauratie. Iemand belangstelling?
Voor meer informatie: 06-41046312

Unknown zei

Leuke site.
Ook hier iemand met een lfb stern met zeiluitrusting. Geen fok weliswaar maar ik geloof dat die ook niet tot de standaard uitrusting behoorde. Canvas dek begint gaar te worden en zou vervangen moeten worden. Verder alles aanwezig en in goede staat.

ver-ander.nl zei

Heb ook een kolibrie 3, zoek nog bijpassende kano peddels. Kan iemand mij daar aan helpen? Tel 06-25020781

Leo zei

Beste kanoërs,
Na 15 jaar heb ik mijn opvouwbare kano, kolibri, van zolder gehaald om te verkopen. Hij ziet er nog verrassend goed uit, maar ik heb wel een probleem: ik heb het spantwerk in elkaar gezet, maar hoe krijg ik de huid er nu omheen?
Vanuit het opgebouwde spantwerk zal het waarschijnlijk niet lukken, maar de boot in twee helften in de huis schuiven en dan alles weer spannen lijkt me ook niet zo simpel. Hoe deed ik dat vroeger toch?
Kan iemand me helpen?
Groet en alvast bedankt, Leo Kaufman

René zei

Hoi Leo,
In twee delen in de huid schuiven is wel de juiste manier zie: http://www.faltbootbasteln.de/fbb-kolibri2und3.html
onderaan de pagina staat de opobouw aanwizing voor de Kolibri III, de kolibri II is bijna hetzelfde, alleen is de bevestiging van de rand met vleugelmoeren.

succes met de opbouw en de verkoop
groeten René

Leo zei

Beste René,

Bedankt voor je reactie!
Het is me inmiddels gelukt de huid om het frame te spannen. Ik was bang het canvas te beschadigen door teveel druk uit te oefenen. Nu heb ik kranten tussen het scharnier en het canvas gelegd en schoof het frame makkelijker uit elkaar.
Inmiddels ook aardig wat reacties op mijn Marktplaats-advertentie.

Nogmaals bedankt en groet,

Leo

Edwin zei

Goedenavond beste liefhebbers,
Zojuist een stern w60 gekocht.
Waarvan de huid niet echt heel goed meer is.
Weet iemand of deze goed te herstellen zijn of te vervangen en waar?

Mvgr,
Edwin

René zei
Deze reactie is verwijderd door de auteur.
Unknown zei

Hallo Blogger

Heb al jaren een faltboot en altijd gedacht dat het een Pouch was, heb van morgen ook de zak met zeilen eens leeg gemaakt en zag dat het een "FALTBOOT WZ 60 LFB Stern Wanderzweier "is.
Weet jij hoe / of waar aan je kan zien hoe oud de kano is.
En ben nu dus ook op zoek naar de opbouw om er mee te kunnen zeilen.

Gr
Henk

Unknown zei

Hoi henk.
Ik zit in het zelfde schuitje.
Ben een pouch aan het opknappen.
Het boven dek is vergaan en de zeilen ook maar heb wel de maten kunnen over nemen van de huid en de zeilen.
Gr.piet

Anoniem zei

Hoi wij hebben een Kolibri 3 zeilkano, echter zonder zijzwaarden 😒 heeft iemand deze te koop voor ons??